aVaRMuRaT Suskunluğumuz korkumuzdan değil asaletimizdendir.
 
ORTATEPE KÖYÜ ve DAGISTAN KÜLTÜRÜ HAKKINDA KISACA
Sözler bazen bir hazine bazen dermansız bir dert tipi  
  Ana Sayfa
  İmam Şamil in Ataları
  imam Gazi Muhammed
  İmam Hamzat Beg
  İMAM ŞAMİL
  Hacı Murat
  Muhammed Emin Paşa
  Şeyh Cemalettin Gazi Kumuki
  Ömer Ziyauddin i Dagıstani
  KAFKASYA
  AVARCA HAKKINDA
  AVARCA DİLBİLGİSİ
  RESİM GALERİSİ (avar)
  DAGISTAN
  MAHAÇKALE
  ŞEYH ŞAMİL'İN KÖYÜNDE
  Türkiyede ki Dagıstan Köyleri
  ORTATEPE KÖYÜ
  ORTATEPE GENÇLERİ
  Yemeklerimiz
  ÇEÇENİSTAN
  Reklamlar
  BİRAZDA GÜLELİM
  Dost Siteler
  özlü sözler 1
  Resimli Şiirler
  Hayatı Güzelleştirme Kuralları
  Telefon mesajları - Dostluk
  Hangi gün doğdunuzu hesaplayın
  Çeçenistan Vidyoları
  Komik Vidyolar
  Kafkas Vidyoları
  Avarca Şiir Videoları
  AVARCA KLİPLER
  AVARCA ÇİZGİ FİLMLER
  AVARCA TİYATRO
  TATLI VE DÜĞÜN VİDYOLARI
  BAYRAM VİDYOLARI
  ömer ünsal videolar
  KÖYDEN KARIŞIK VİDYOLAR
  RESİMLİ ORTATEPE KÖYÜ VİDEOLARI
  DİNİ KONULAR
  Anketler
  KPSS ANAYASA
  Kadınlar
  Erkekler
  Çocuk Eğitimi Üzerine
  Eğitim Sisteminin Çarkına Düşmeden
  Hayatın Farkına Varanlar
  Yılları Heba Etmeden
  TM'DEN TMT'YE MÜCAHİT RAUF DENKTAŞ
  Canım Annem
  Mülakat Soruları
  SİZLERDEN GELENLER
  ŞİİRLER
  ARICILIK KURSU SORULARI
  Ziyaretçi defteri
aVaRMuRaT
imam Gazi Muhammed

Dağıstan’ın İlk Lideri

İMAM GAZİ MUHAMMED

 

İmam Gazi Muhammed, 1793 yılında Gimri’de doğdu. Babası, Muhammed Efendi– annesi, Bagistan Hatundu. Çocukluğu ve gençliği ilim tahsil etmekle ve gerilla savaşları eğitimi ile geçen Gazi Muhammed, Kuzey Kafkasya’ya musallat olan Rus istilasını durdurmak için çareler arıyordu.

Ruslar 1800’lü yılların başında Güney Kafkasya’yı kolaylıkla işgal ettikten sonra, küçük Beylikler, Hanlıklar ve Kabileler şeklinde yaşamlarını sündüren hür insanların Vatanı olan Kuzey Kafkasya’yı da kısa sürede işgal edeceklerine inanıyorlardı. Bu hızla dört bir taraftan Kuzey Kafkasya’ya saldıran Ruslar, 25 yıl gibi uzun bir sürede ancak, Dağıstan’ın ova kesimlerine hâkim olabilmişlerdi.

Dağıstan’ın dağlık kesimlerine birçok kere saldıran Ruslara, dağlar ve Dağlılar geçit vermiyordu. Dağlara ulaşmak için bir kapı konumunda olan Gimri köyü, ardı arkası kesilmeyen bu saldırıların merkezi konumundaydı. Sık sık yapılan bu saldırılar, Gimri halkını bezdirmiş ve alınması gereken karşı önlemleri almaya yönlendirmişti. Bu zor durum karşısında Gazi Muhammed’in önderliğinde bir toplantı düzenleyen Gimrililer, şu karara vardılar:

“-Her köyün tek başına kendini savunması mümkün olamayacağı için, bütün köyler birleşerek tek vücut halinde düşmana karşı koyulması.

—Birçok ayrı lisan konuşan Dağıstan Halklarının hepsinin Müslüman olması ile dinin en güçlü birleştirici olacağı.

—Dağıstan genelinde sağlanacak bu birliğe en büyük darbe iç düşmanlardan geleceğinden, Rus yanlısı Beylik ve Hanlıkların da ortadan kaldırılması.”

Böylece küçücük Dağıstan, dünyanın en güçlü devletlerinden biri olan Rusya’nın istila saldırılarına karşı, aynı şekilde cevap vermek için ilk adımını atmıştı. Bu fikirlerin oluşmasını sağlayanların başında, Gazi Muhammed ile genç bir delikanlı olan Şamil yer almaktaydı.

Gazi Muhammed’in başlatmış olduğu bu bağımsızlık harekâtı bir süre hazırlık safhası olarak geçti. Ancak,  ‘Gazavat’ın ilan edilmesi için Ulema’dan icazet alınması gerekiyordu. Gazi Muhammed zamanın âlimlerine bu konuyu açtığında net bir yanıt alamadı. Gazi Kumuk’lu Şeyh Cemalettin de Gazavat’a pek sıcak bakmamış, sadece şeriat’ı yaymalarını önermişti. Nihayet, Gazi Muhammed Dağıstan Boylarından Lezgi Şeyhi Muhammed Yaragi’ye giderek ondan icazet istedi.

Dağıstan’ın güneyinde Yug yöresinde bulunan Şeyh Muhammed Yaragi, Gazi Muhammed ile beraberindeki heyeti memnuniyetle kabul etti. Zaten Gazavat yanlısı olan ve onu yaymaya ortam arayan Şeyh Muhammed, Gazi Muhammed’in, Gazavat için teşkilatlanma hazırlıklarını takdirle karşılayarak ona destek verdi. Yaragili Şeyh Muhammed, gençliğinde uzun yıllar Avaristan’da ilim tahsil ettiğinden Avarca’yı da ana dili gibi biliyordu.                                       

Gazi Muhammed, Şeyh Muhammed Yaragi’yi davet ederek ailesiyle birlikte Unsokul’a yerleştirdi. Ve aradan kısa bir süre geçtikten sonra, Dağıstan’a bir Lider seçmek için kurultay yapılmasına karar verildi. Bu tarih 1829 yılının ilkbaharı olarak bilinmekte.

Yaragili Şeyh Muhammed’in Divan Başkanlığını yaptığı Dağıstan Kurultayı bir Cuma günü Unsokul’da toplandı. Koysubulin’den, Salatavi’den, Gümbet’ten ve Dağıstan’ın diğer yörelerinden gelen Delegeler; ilim adamları, mutailler (Öğrenciler), gençler ve Gomekisalı Şeyh Cemalettin de oradaydı.

Cuma namazından sonra Yarağili Şeyh Muhammed halka hitaben, özetle şöyle dedi:

“Ey cemaat-al Müslim’in, Dağıstan’a musallat olan Rus istilasını püskürtmek için Gazavat ilan edilerek, herkesin bu harekâta katılması gerekir. Şeriat kanunlarına temel teşkil eden İslam dininin aslı Kur’anı Kerimdir. Fakat sadece ibadet etmekle iş bitmez. Vatanımızı korumak ilk görevimiz olmalıdır. Kimse şüphe etmesin, bizim başlattığımız bu kutsal iş Allahın izni ile başarıya ulaşacaktır.

http://daghestan.tr.gg/------Ana-Sayfa.htm

Bütün bunları uygulayabilmek için, biz evvela bir İmam (Lider) seçmeliyiz. O seçeceğimiz İmam öyle biri olmalı ki, âlim, yiğit, akıllı ve saygılı biri olmalı. Bizim aramızda öyle biri var. Bahsettiğim bu yiğit, Gimrili Gazi Muhammed’dir.”

Şeyh Muhammed Yaragi, Gazi Muhammed’i yanına çağırarak, toplanan halka şöyle sordu:

“Ey cemaat, Dağıstan’ın muhterem delegeleri, işte Dağıstan’ın İmam (Lider) adayı Gimrili Gazi Muhammed. Onu Dağıstan’ın İmamlığına-Liderliğine kabul ediyor musunuz?”

Orada hazır bulunan Dağıstan Delegeleri ve cemaat hep bir ağızdan “Evet” diye cevap verdiler.

Dağıstan’ın ilk Lideri olarak İmamlığa seçilen İmam Gazi Muhammed’e, Kongreyi yöneten Yaragili Şeyh Muhammed, besmeleyle ve hayır dualarıyla kılıcı ve İmamet sarığını taktı (1829).

http://daghestan.tr.gg/------Ana-Sayfa.htm

Dağıstan’ın İlk Lideri İmam Gazi Muhammed’in İmamlığı yaklaşık dört yıl sürdü. Bu süre içinde, Hanlıklar ve kabileler halinde yaşamlarını sürdüren ve 30 dolayında ayrı lisan konuşan Dağıstan Halklarını birleştirerek bir çatı altında toplamak için büyük çaba sarf etti. Bu konuda büyük ölçüde başarılı olan İmam Gazi Muhammed, böylece Dağıstan devletinin temellerini de atmış oldu.

İmam Gazi Muhammed’in asıl gayesi sadece Dağıstan değil, tüm Kuzey Kafkasya Halklarını birleştirerek Federasyon şeklinde güçlü bir Devlet’in oluşmasını sağlamaktı. Fakat ancak Çeçenlerle ittifak kurabilmişti, diğer Kuzey Kafkas Halklarınla ittifak kurmaya İmam Gazi Muhammed’in ömrü yetmedi.

http://www.daghestan.tr.gg//

Dağıstan’da ciddi bir halk ordusu oluşturan İmam Gazi Muhammed, Rusların işgal ettikleri yerlere ve yaptıkları birçok kalelere akınlar düzenleyerek, işgal altında olan bu yerlerin ve kalelerin bir kısmını geri almayı başardı.

http://daghestan.tr.gg/------Ana-Sayfa.htm

Rus tarafı olan bazı Hanlıkları da ikaz eden İmam Gazi Muhammed, Avar Hanlığının bu ikazını dinlememesi ile Hanlığa bir akın düzenledi. Fakat müritlerinin bir kısmının saf değiştirmeleri ile başarı sağlanamadı.   

Nihayet Gimri savunmasında, Rusların hiç de müsavi olmayan ve kat kat fazla askerinin yanı sıra yerli milislerin de Rusların yanında yer aldığı savaşta, birçok müridi ile birlikte Dağıstan’ın İlk Lideri İmam Gazi Muhammed de şehit oldu (17 Ekim 1832).

http://daghestan.tr.gg/------Ana-Sayfa.htm

·        Geniş bilgi için: “Dağıstan’ın İlk Lideri İmam Gazi Muhammed” (Çeviri).

http://daghestan.tr.gg/------Ana-Sayfa.htm

 

 

İmam Gazi Muhammed’in Ataları

http://daghestan.tr.gg/------Ana-Sayfa.htm

 

İmam Gazi Muhammed’in Ataları, Hideril Urada köyündendi. Uradalı İbrahim Hacı, fıkıh ilminde çok ilerlemiş büyük bir âlimdi. Bu büyük zat, İmam Gazi Muhammed’in büyük dedesiydi. Dağıstan’da ve Arabistan’da, meşhur âlimlerin anıldığı beyit ve nazımlarda onun da adı geçerdi. Harakunili Çupal, onun hakkında şöyle diyor: “İbrahimi Uradi, Arabistan’a hasretti ve oranın âlimleri, onu Mekke’ye Şerif seçtiler.” İbrahim Uradi’nin oğlu Hacı Uradi de okumuş ve ilim sahibiydi.

http://daghestan.tr.gg/------Ana-Sayfa.htm

Bu Hacı Uradi’nin İsmail adındaki oğlu, henüz küçük yaşlardayken başlamış okumaya. Değişik yörelerde ilim tahsil eden İsmail, günün birinde Unsokul Reyonunda bulmuş kendini. Kendi köyünden hayli uzaklarda olan Unsokul’da bir tanıdık ya da baba dostu da bulunmadığından, talebelerin yanında mahzun duruyormuş.

http://daghestan.tr.gg/------Ana-Sayfa.htm

Bu durumu fark eden Uhsokul Camii cemaatinden Yakup adındaki hayırsever biri, İsmail’i evine davet eder, izzet ikramdan sonra, ona:  “Ne ihtiyacın olursa bana söyle, ben senin gibi böyle ilim tahsil eden gençleri severim ve elimden gelen yardımı da esirgemem.” der.

Bir süre sonra Unsokul Camiinde okuyan mutailler‘le (öğrenciler) İsmail’in arası bozulur. Bunu hazmedemeyen İsmail köyüne gitmeye karar verir. Bu durumu bir de, hamisi Yakup efendiye danışır. Yakup Efendi, İsmail’e şöyle tavsiyede bulunur:

http://daghestan.tr.gg/------Ana-Sayfa.htm

“Bak oğlum, tahsilini tamamlamadan hemen köyüne dönmeden, iyi âlimleri de, iyi insanları da ve kışın iklimi de yumuşak olan Gimri köyüne gitsen daha iyi olur derim.” İsmail, Yakup Efendinin tavsiyelerine uyarak Gimri’ye gider.

http://daghestan.tr.gg/------Ana-Sayfa.htm

Hakikaten de İsmail Gimri’ye çok çabuk adapte olur, öğrenci arkadaşlarınla ve köy halkınla kısa sürede kaynaşır. Gimri’de Medreseye devam ederken, iyi bir soya mensup Hanika adında bir kız İsmail’e âşık olur. Boylu poslu ve yakışıklı bir delikanlı olan İsmail, pek oralı olmasa da kız peşini bırakmaz. Bir süre sonra köyde dedikodu had safhaya ulaşmış: “Falan kız, filan delikanlıya âşık olmuş” diye. Bu durumda, bazı hayırsever insanlar aracı olarak Hanika’yı İsmail’e istemişler ve düğünlerini yapmışlar.

İsmail ile Hanika’nın çocuklarından Muhammed evlenme çağına geldiğinde aynı köyden (Gimri) namlı bir aileye mensup ‘Bagistan’ adındaki kızla evlenmiş. Muhammed ile Bagistan’ın üç çocuğu olmuş: Gazi Muhammed, Aminat ve Fatimat.

http://daghestan.tr.gg/------Ana-Sayfa.htm

İslam Dini Müderrisi

http://daghestan.tr.gg/------Ana-Sayfa.htm

Nurmuhamadil Muhamad

1992 Mahaçkala.

 

 

“İmam Gazi Muhammed”

http://daghestan.tr.gg/------Ana-Sayfa.htm

(Adlı Eserin Ön Sözünden)

 

http://daghestan.tr.gg/------Ana-Sayfa.htm

“Dağıstan’ın İlk Lideri İmam Gazi Muhammed, yüce kişiliği ile hiçbir zaman hatırlardan çıkmayacak çok değerli bir zattı. O, bizim onurlu tarihimizin en parlak döneminin başlanmasına öncülük etti. Dünyada eşine az rastlanan böyle bir kahraman her millete nasip olmaz. Dağların küçük halkları, büyük ve çok güçlü Çar ordularına karşı kendi bağımsızlıklarını, dinlerini ve geleneklerini korumak için yıllarca mücadele ederek kahramanca savaşmışlardır.

Bu çok kutsal işe temel atmak için Cenabı Allah ve tabiat Gazi Muhammed’i seçmişti. O; aklı, hüneri ve engin bilgisi ile İslam’ı tam olarak uygulayan büyük bir âlimdi. İnsanı hayran bırakan büyük bir hatip, çizdiği yoldan şaşmayan savaş önderi ve büyük bir kahramandı. Halkımıza daima bir rehber ve nurdur İmam Gazi Muhammed.

http://daghestan.tr.gg/------Ana-Sayfa.htm

Kafkasların büyük harbinden bahsedilirken, bazı isimler gizlenip gölgede kalmıştı. İmam Gazi Muhammed de bunlardan biri. Fakat biz bilmeliyiz ki, her büyük iş için en zor olanı başlamaktır. Arkadan gelenlere, açılmış yoldan yürümek daha kolay olur.

İmam Gazi Muhammed’in yaşamında yapmış olduğu işleri iyice inceleyip de ona hayran kalmayan hiç kimse yoktur. Milletimizin içinden böyle birinin çıkmış olması bizi son derece onurlandırır ve zorlu işlerde bizi gayrete getirir.”

http://daghestan.tr.gg/------Ana-Sayfa.htm

Prof Dibir MUHAMMED

http://daghestan.tr.gg/------Ana-Sayfa.htm

Dağıstan-İmam Şamil Fondu Bşk.

http://daghestan.tr.gg/------Ana-Sayfa.htm

Dost Siteler  
 

SİTEYİ NASIL BULDUNUZ
SÜPER
EH İŞTE
GÜZEL
İDARE EDER
İYİ DEĞİL

(Sonucu göster)


 
ORTATEPE KÖYÜ TARİHİ  
  600 yıllık Osmanlı imparatorluğunun ileri uç kalesi olan Kafkasya’nın Dağıstan bölgesinde yaşayan atalarımız İmparatorluğun zaafiyete uğramasıyla 19.yüzyılda amansız bir Rus istilasına maruz kalmışlardır.Her türlü imkansızlığa rağmen,sayı ve silah bakımından kuvvetli olan Rus ordularına karşı din,namus,vatan ve haysiyetleri uğruna cihat ilan eden Şeyh Şamil önderliğinde 36 yıl gibi uzun bir süre kahramanca savaşan atalarımız,Osmanlı İmparatorluğundan beklenilen yardım kendilerine zamanında ulaşmaması nedeniyle gelişen olumsuz şartlar nedeniyle istemeyerek mücadeleyi bırakmak zorunda kalmışlardır. Ancak Rus esaretinde yaşamaktansa kutsal topraklar addettikleri Osmanlı İmparatorluğuna göç etmeyi tercih eden atalarımız 1859 yılından itibaren akın,akın göç etmeye başlamış ve yazın Kahramanmaraş ili Göksun ilçesinin 5 Km kuzeyinde yer alan Deve Mağarasında konaklamışlar , kışın ise Andırın üzerinden Adana Çukurova Ovası göç etmişler ve şekilde 5 yıl göçebe hayatı yaşamışlarıdır.

Kafkasya’da yüksek dağların eteğinde bulunan yaylalarda yaşamaya alışmış olan bu insanlar ; aşırı sıcak ve sivrisineği ile ün salmış Çukurovasında yaşamaktansa anavatanlarındaki yaşam tarzlarına uygun olan Göksun ovalarında yaşayıp yerleşmeyi tercih etmişlerdir .O zamanlardaki isimleriyle Tetir, Kırcainek ve Hevlekli dağlarının ortasında yer alan tepenin eteklerinden arazi satın almışlar ve1862 yılında yerleşik hayata geçmek amacıyla ilk evin temelinin atmışlardır.Yerleşim yeri olarak seçilen tepenin yukarıda bahsedilen dağların arasında yer almasından dolayı Ortatepe denilmesi nedeniyle aynı isim köyede verilmiştir.Kuralan köyün ismi o tarihten itibaren Ortatepe olmuştur.Müslüman müslümanın kardeşidir pirensibiyle atalarımıza kucak açan Anadolu insanlarının yardım ve destekleriyle bu toprakları yurt edinmişlerdir.Ortatepe köyü işte bu yiğit insanların kurduğu ve halen torunlarının yerleşik halde yaşadığı şirin bir köydür.
 
ORTATEPE KÖYÜ ANA DİLİ  
  Ortatepe Köylülerinin ana dili şu anda Dağıstan’da konuşulmakta olan Avar Dili’dir.Anadillerinde kendilerini Maarulav (Dağlı) olarak adlandıran Ortatepeliler Kafkasyanın yerli halklarından olan Avarlardandır.Köyde sürekli ikamet edenlerin tamamı Avar kökenlidir. Değişik amaçla köye gelenlerin geçici meskenlerde yaşadıkları ve işlerinin bitiminde köyden ayrıldıkları görülür.Köyde hala anadil olan Avarca konuşulmakta olup, yeni nesilde azalan oranda anadillerini kullanma eğilimi görülmektedir.Bu şekilde devam etmesi halinde yakın tarihte Avarca’nın unutulması kaçınılmaz görülmektedir. İLK KÖYÜ KURANLAR Köyü ilk kuranlar 16 kişi idiler.bunların bilinen önde gelenleri ise1859 yılında başlayan göçle birlikte Göksun ovasına gelen Abdulkerim, Davut, Ali, Hacımehmet, Ramazan, İsmail, Mehmet ve Şamsu aileleridir.Bir kaç ailede 93 harbinden sonra gelmişlerdir.  
ORTATEPE KÖYÜ EKONOMİK DURUMU  
  1980 yılına kadar tarım ve hayvancılıkta önemli bir yere sahip olan Ortatepe Köyü ,son zamanlarda gençlerin eğitim ve kendi işlerini kurmak amacıyla köyden ayrılmaları ve bir daha geri dönmemeleri nedeniyle köyde tarım hayvancılık eski cazibesini kaybetmiştir.Ancak köyde yerleşik olarak hayatlarını sürdürenler küçük çaplı olsa da tarla bitkileri ve hayvancılık üzerine çalışmalarını sürdürmektedirler.Köyün ekonomik olarak gelişmesi için alışılagelmiş tarla bitkileri ekimi yerine meyvacılık ve sebzeciliğe yönelmesi ve klasik hayvancılık yerine modern besi ve mandracılığa meyil etmesi arzu edilmekte bu alanda çalışmalar sürdürülmektedir.Bunun yanı sıra tarım ve hayvancılığa dayalı sanayi yatırımlarının yapılması için araştırma ve fizibilite çalışamları yapılmaktadır.  
ORTATEPE KÖYÜNDE ALT YAPI  
  Köyde 1980 yılından itibaren elektrik verilmiş bulunmaktadır. Her iki mahalleye 1965 ve 1970 yıllarında ikişer çeşme yapılmış daha sonra bu çeşmelere gelen suyun yetersiz ve sağlıksız olması nedeniyle 1990 yılında tekrar yeni bir su şebekesi yapılmış olup, her evde son derece sağlıklı ve kaliteli içme suyu bulunmaktadır. 1998 yılında ise her eve sabit telefon hizmeti ve 2006 yılından itibaren hızlı internet hizmeti verilmiştir. Ayrıca köyümüzde 1999 yılından itibaren Telsim, 2000 yılından itibaren Avea ve kısmen olsa da 2001 yılından itibaren Turkcell kapsama alanına girmiş bulunmaktadır.Köyü ilçeye bağlayan yol ise 2002 yılında asfaltlanmış bulunmaktadır.
Gerek ilçeye yakın olması ,gerekse uygun coğrafik ve iklim şarlarının yanı sıra bütün kamu hizmetlerinin eksiksiz olarak verilmiş olması nedeniyle Ortatepe Köyü yaşanmaya değer bir safiye yeri olup ,gün geçtikçe emeklilerimizin ilgi odağı haline gelmektedir.Her yıl düzenlenen Geleneksel Bahar Bayramı, köyün birlik beraberliği ile gelişimine katkı sağladığı görülmektedir.
 
Bu dilden firar eden her söz Yaydan çıkmış ok gibi Kelimeler bazen bir hazine Bazen dermansız bir dert tipi Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol